Ensimmäinen
oli kansakoulun kyläkirjasto, lainasto, niin kuin kirjastoja ennen vanhaan nimitettiin.
Lainastoa
hoiti keskiluokkien komea ja mukava, nutturapäinen opettaja. Ehkä hänellä oli
aikaa ja intoa omistautua kirjoille siksi, ettei hänellä ollut perhettä.
Kotonani
ei ollut edes kirjahyllyä, eikä vanhemmillani juuri rahaa tuhlata lastenkaan
kirjoihin kuin korkeintaan jouluna ja syntymäpäivinä. Sen vuoksi hullaannuin
lainastoon, sen kymmeniin kirjoihin, joista sai vapaasti valita luettavaa.
Lukemisharrastus ei ollut sen ajan pienessä maalaiskylässä kovassa kurssissa,
joten koulutuntien päätyttyä olin usein ainoa oppilas, joka posket innosta
hehkuen jäi etsimään hyllystä aarteita kotiin vietäväksi.
Kun sitten
olin saanut luetuksi kaikki ikäiselleni soveliaat kirjat, Hannusta ja Kertusta
Tarzaneihin ja Tottisalmen perillisestä Linnaisten kartanon vihreään kamariin, opettaja
suostui etsimään minulle luettavaa myös aikuisten hyllystä, niitä kaikkein
”vaarattomimpia” teoksia.
Kirjareppu
painoi selässäni viiden ja puolen kilometrin kotimatkalla, usein umpihangessa
kahlaten. Kotona piilotin kirjat sänkyyni patjan alle ja odotin malttamattomana
iltaa, hetkeä, jolloin vanhempani olivat raskaista töistä uupuneina vetäytyneet
toisen kamarin sivustavedettävään.
Silloin
avasin kirjan, kädet jännityksestä vapisten, enkä olisi millään malttanut
lopettaa lukemista ennen kuin pääsin loppuun.
Mutta aina uni ehti ensin. Olin hidas lukija ja olen yhä; sinne tänne
poukkoilevat kuvitelmat keskeyttävät tuon tuosta lukemisen.
Rakastin
kaikkia kirjoja. Minulle kelpasi jokainen tarina. Imin itseeni niiden
ihmeellisiä maailmoja ja tunnelmia. Ja kun olin päässyt kirjan loppuun, olin jo
keksinyt, miten se olisi voinut vielä jatkua. En tiedä, olisiko niin paksua
kirjaa ollut, ettei se aina olisi tuntunut loppuvan liian nopeasti.
Kansakoulun
lainasto jäi mieleeni yhtä unohtumattomana kuin usein jää ensirakkaus.
Kun vanhempani sitten päättivät uhrata osan meijeritilistään lähettämällä
minut yhteiskouluun, 50 kilometrin päähän Kristiinankaupunkiin, pääsin siellä
tutustumaan vanhan kansakouluni lainastoa monin verroin laajempaan,
viehättävässä puutalossa sijainneeseen kaupunginkirjastoon.
Henkeä salpasi valita luettavaa sellaisesta
kirjapaljoudesta. Suurin ongelma oli, jaksanko kantaa rohmuamani kirjat
tuulisen Pitkänsillan yli Itäpuolelle, jossa sijaitsivat sekä kortteerini että
Yhteiskoulu.
Vuokra-asuntoni
yöpöydällä oli kaiken aikaa kaatumaisillaan keikkuva kirjakasa, alimmaisina
koulukirjat, joihin ehdin koskea vasta kokeita edeltävänä iltana. Minulla oli
hyvä muisti, ja lyhyt, mutta yleensä tieto pysyi karkaamatta päässäni
koehetkeen saakka.
Vielä
tuolloinkin olin kirjojen suhteen kaikkiruokainen. Eniten kuitenkin pidin
surullisista ja jopa traagisista tarinoista. Sitten kun minusta tuli
kirjailija, myös kirjoitin mieluummin sellaisia tarinoita. Se on minun tapani
kuvata elämää fiktiossakin.
Kristiinankaupungin vuosien jälkeen elämässäni seurasi pitkä harppaus,
kunnes muutin Seinäjoelle ja tutustuin uuteen Aallon kirjastoon. Sinne minua
vetivät useiden talvikausien ajan kirjoittaja- ja kirjallisuuspiirit ja löysin niistä
uudelleen kauan kadoksissa olleen innon kirjoittamiseen. Oli kulunut
vuosikymmeniä ensimmäisten pikku runojen synnystä.
Kiihkeimpinä
työvuosina ja perhe-elämän velvollisuuksissa minulta liikeni vain vähän aikaa
ja voimia lukemiseen. Mutta aina lapsuudenkodissani vieraillessani istuin
joskus häiriöksi asti nenä kirjassa, kuulematta tai näkemättä, mitä ympärilläni
tapahtui. Ehkä lapsuudenkoti oli paras paikka lukemiseen, koska siellä olin
aikoinaan langennut lukemisen syntiin, peruuttamattomasti.
Aallon
kirjastosta sai lainata jo muutakin kuin kirjoja, muun muassa musiikkia. Ja
ennen pitkää sinne tulivat tietokoneet asiakkaittenkin käytettäviksi. Kirjastoa
olisi hyvällä syyllä voinut ruveta taas nimittämään lainastoksi.
Tässä
kirjastossa en viihtynyt kovin hyvin.
Koin, että ilma siellä oli aina raskas ja katto tuntui painavan
hartioita, mikä on kummallista, koska korkeallahan se katto varsinaisessa
kirjasto-osassa on. Mutta minut saattoi vallata samankaltainen
suljetunpaikankammo kuin lentokoneissa.
Voisin
verrata suhdettani kirjastoihin ihmissuhteisiin: Joidenkin kanssa kemiat
kohtaavat heti, joidenkin toisten kanssa ei kirveelläkään.
Aallon
kirjastolla oli kuitenkin merkittävä rooli myöhempien vuosien ja vuosikymmenten
kirjallisessa työssäni. Pyörin usein mikrofilmihuoneessa – sukututkijoiden
jaloissa – lukemassa vanhoja sanomalehtiä. Tarvitsin niitä ajankuvan luomisessa
kirjoittamiini kirjoihin. Tuolloin kun ei vielä ollut internet-yhteyksien
suomia mahdollisuuksia tietojen hankkimiseen.
Mikrofilmihuoneen ulkoisesti rauhallinen mutta sisäisesti kiihkeä
ilmapiiri säilyy nostalgisena muistissani.
Sen neljännen kirjaston, Apilan, täsmällistä vaikutusta elämääni on
ennenaikaista määritellä. Apilan näin ensi
kerran valmiina Koulukadun suunnasta. Tuo aiemmin tukkoiselta vaikuttanut alue
oli muuttunut valoisaksi ja ilmavaksi, ja itse kirjastorakennus kupari- ja
jättiläisikkunaseinineen hurmasi minut kerralla. Ja sisällä suljetuspaikan
kammo oli vain kalpea muisto. On tilaa liikkua, hengittää ja katsella. Onneksi en ole torikammoinen!
Päällimmäinen
toiveeni on, etteivät tässä kauniissa talossa kirjat koskaan joudu lapsipuolen
asemaan, vaan että Apilan sydän sykkii vahvimmin juuri tarinoille, koska niitä
ilman elämä olisi paljon köyhempää.
MIRJA KUIVANIEMI
Sarjassa alueen kirjailijat kirjoittavat aiheesta Minun kirjastoni / Minä ja kirjasto.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti