Keskustelua herätti muun muassa se, että kuuden joukosta
ei löytynyt montaa ns. perinteistä lastenkirjaa. Jukka Laajarinteen kuvakirja
Isä vaihtoi vapaalle, ja Ville Hytösen kirjoittama ja Matti Pikkujämsän
kuvittama satu Hipinä-aasi, apinahiisi olivat ehkä perinteisimmät. Ville
Tietäväisen sarjakuvaa lapsen pahoista unista pidän enemmänkin aikuisten
sarjakuvana ja Marja Björkin romaania Poika taas kertomuksen äidin kanssa
samassa tilanteessa olevien äitien vertaistukikirjana. Heli Laaksosen murteella
kirjoittama aapinen on sinänsä oivaltava, mutta onko sekään sitten juuri paras
lastenkirja junioriehdokkaaksi? Ehdokaslistalla oli myös Kreetta Onkelin Poika, joka menetti muistinsa. Myös tästä kirjasta
oltiin montaa mieltä. Mikä oikeastaan on lastenkirja?
Jarppi valitsi rohkeasti ja hyvin perustellen palkinnon saajaksi Kreetta Onkelin ja teoksen Poika, joka menetti muistinsa. Tultuaan valituksi Onkeli sanoi kiitospuheessaan, että on aika nostaa kunnon poikakirja kunniaan. Hänen mielestään nykyisin fantasiaa tulvii kaikista nurkista. Siinä hän kyllä on laillaan oikeassakin. Fantasialla on vahva edustus viime vuosina julkaistujen nuorten kirjojen joukossa. Onkelin teosta voi toki kutsua poikakirjaksi, mutta perinteinen poikakirja se ei kuitenkaan minun mielestäni ole. Moderni pojan mielen kuvaus hyvinkin. Onkeli tapaa käsitellä vaikeita aiheita. Tässä kirjassaan hän vie lukijan varovasti sisälle pojan tajuntaan.
Kirjan päähenkilö
Arto havahtuu Helsingin keskustassa siihen, ettei hän tiedä kuka on. Hän ei
muista nimeään, asuinpaikkaansa saati perheestäänkään yhtään mitään. Arto tapaa kadulla Kimo –nimisen pojan, joka
vie Arton kotiinsa lähiöön keskelle monenkirjavia kohtaloita. Aluksi tuntuu,
ettei pojilla oikeastaan ole mitään muuta yhteistä kuin ikä. Kimo asuu äitinsä
kanssa, joka on lämmin sämpylöitä paistava ja huolehtiva äiti, mutta elää aika
ajoin aivan muissa maailmoissa, ja silloin Kimon täytyy katsoa hänen peräänsä. Isästään
Kimo ei tiedä mitään. Arto tutustuu myös muihin samanikäisiin lähiöpoikiin. Hän
vaistoaa, että hänen oma todellinen elämänsä on tyystin erilainen. Jostakin syvältä
mielestä kumpuaa hiljainen tieto, ettei hän varastelisi tai heiluisi kirveen
kanssa eikä ehkä menisi metsään hajottamaan juoppojen majoja. Eikä hän lähtisi
ravintolan lounaspöydästä maksamatta. Siinä missä Arto vaikuttaa kohteliaalta,
joskin hiukan avuttomalta, ylihuolehditulta pikkupojalta, Kimo tietää miten
toimia. Hän on hyvä ihmistuntija ja selviytyjä. Hän tuntee lähiön lait. Toisaalta
hän ihailee Arton kykyä puhua nokkelasti itsensä ulos tappelusta. Tarinan
edetessä vastaan tulee hyvinkin vaikeita asioita, jotka koskettavat poikain
herkkää mieltä. Yhtä kaikki, pojat ystävystyvät ja yhteisiä asioita alkaa
löytyä. Unelmia. Pelkoja. Surua. Naurua. Kaipausta. Yhteenkuuluvuutta.
”Meissä ihmisissä on tietoa, jota emme tiedä meissä olevan. Sen huomaa siitä,
mikä tuntuu meistä tutulta, mikä vieraalta. Jos on vaikka tottunut huonoon
kohteluun, se tuntuu aivan normaalilta, että näinhän se aina menee. Jos
puolestaan on saanut huolenpitoa ja ystävällisyyttä, pitää itsestäänselvyytenä,
että kohteliaisuus ja huomioiminen ovat tapana kaikkialla.”
Pidän Onkelin kirjasta. Pidän sen leppoisasta
kerrontatavasta. Pidän sen lämpimästä sävystä, joka on läsnä silloinkin, kun
kirjassa kohdataan karuja asioita. Kirja ei ole helppo luettava. Kirjaa lukiessa tekee mieli pysähtyä ja
viipyillä, laskea kirja hetkeksi, ja taas palata siihen. Mieluiten lukisin sitä hitaasti pohdiskellen. Ehkä
yhdessä lukien.
Millainen siis on hyvä lastenkirja? Onko se sellainen,
että se herättää lasten lukuhalua? Vai onko se hyvä, koska se avaa meille
lasten maailmaa? Löytääkö lapsi lukiessaan samastumiskohteita kirjan henkilöistä?
Uskon, että hyvän lukuhistorian omaava lapsi voi nauttia tästä kirjasta
yksinkin. Puhutteleeko tämä kirja poikia? Sanotaan, että pojat saavat helpommin
tarinasta kiinni kuuntelemalla luentaa. Tämä kirja voisi hyvinkin olla pojille
mieluinen nimenomaan ääneen luettuna.
Tuija Seppänen
Palvelupäällikkö
Lasten ja nuorten palvelut
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti